Wat ooit begon als een éénmalige uitdaging om een modekamp te organiseren, groeide uit tot een opkomende speler binnen de vrijetijdssector van jongeren, en lanceringsplatform voor jongeren die willen ondernemen: Junior Argonauts.
Afgelopen drie jaar hebben wij een hobbelig parcours afgelegd. Als start-up begin je met een complementair team van creatieve vogels en organisatorische specialisten, stel je een businessplan op en ga je aan de slag. Je gaat niet wachten tot jouw idee wordt gevonden. Het is belangrijk om van bij de start te geloven in jouw unieke idee, en dit niet op te geven. Probeer, doe en stuur bij is de gouden regel voor alle start-ups. Je hoeft niet te wachten tot alle details zijn uitgewerkt, hoe sneller je ervaringen kan sprokkelen, hoe beter je jouw concept kan bijsturen.
Door jouw durf en kracht te tonen, laat je de buitenwereld zien wat jouw concept te bieden heeft. Start met netwerken, bezoek evenementen, ga met al wie jouw pad kruist in gesprek, spread the word! Hierbij mag je geen angst hebben, durf te praten, wat dan ook. Deze leergierige en open houding kan heel wat opportuniteiten naar boven brengen.
Bij ondernemen hoort natuurlijk ook falen, al vinden wij falen een foute benaming hiervoor. Je moet fouten leren maken, teleurstellingen verwerken en jezelf in vraag durven te stellen. Op deze manier leer je bij en kan je jouw concept met actiegerichte punten bijsturen.
“Een ondernemer ben je niet, dat word je.”
Karolien De Craecker, co-founder Junior Argonauts
Blijf jezelf uitdagen, heb altijd een “next level”-challenge voor jouw organisatie klaar. Ondernemen is spannend, en dit gevoel mag je niet verliezen. Voorzie een buffer, zodat je kan ondernemen en experimenteren, en maak je niet te snel zorgen over het finale eindresultaat. DOE! Hierbij is het voor ons een grote les geweest dat wanneer we werken naar een bepaalde deadline, je alle krachten en middelen bundelt om de eindmeet succesvol te halen. Deze adrenaline en tijdspanne zorgen ervoor dat je kwalitatief te werk gaat, maar ook onverwacht jouw eigen grenzen steeds verder legt.
1 + 1 = 3. Eén plus één is drie, dit is het motto binnen Junior Argonauts. Je kan proberen om in je eentje te ondernemen en succesvol een idee naar boven te brengen, maar wat het nog beter zal maken zijn verschillende invalshoeken, aanvullende expertises. Probeer je steeds te omringen met waardevolle teamleden, alsook versterkende partnerschappen. Op deze manier vergroot je jouw eigen netwerk kwalitatief, ben je in staat om kennis uit te wisselen en werk je samen naar -vooraf gezien-onmogelijke opportuniteiten.
In België zijn er naar schatting meer dan 1 miljoen actieve vrijwilligers aan het werk, dat is 12,5% van de bevolking van 15 jaar en ouder. (Koning Boudewijnstichting, 2015). Als organisatie kan het heel wat voordelen hebben om je te laten omringen door vrijwilligers. Je laat zien dat je maatschappelijke impact belangrijk vindt, en je creëert hiermee een hogere loyaliteit ten aanzien van jouw organisatie. Hiernaast kiezen vrijwilligers jou uit aan de hand van hun interesses, vaardigheden en voorkeuren… hierdoor ben je er zeker van dat hun affiniteit met jouw bedrijf zeer hoog is.
Wanneer je in teamverband werkt, is het ook belangrijk om het tempo van het team goed aan te voelen. Je kan pas productief presteren wanneer het hele team op één lijn beweegt. Wanneer teamleden elkaar voorbij lopen, zal je diegene die achterblijft niet meer mee hebben. Hiernaast is het ook belangrijk om jouw mogelijke zakenpartners niet te forceren. Maak niet de fout jouw idee of product op te dringen, net omdat jij er zo in gelooft. Geef anderen de tijd om te wennen aan jou, en om het idee even te laten rijpen.
En ook al schieten de start-ups tegenwoordig uit de grond als paddenstoelen, de kans op falen is behoorlijk groot: liefst 75% van de start-ups mislukt (Harvard Business Review). Elke start-up probeert zijn eigen gouden succesformule te ontwikkelen. Door gebruik te maken van de feedbackloop of build-measure-learn-proces, verklein je het risico en vind je sneller de juiste match tussen jouw idee en de markt!
Indien je graag meer wilt weten over onze ervaring en de begeleiding die we bieden bij het opstarten van een organisatie of project met jongeren, mag je ons altijd contacteren, of surf nog even verder richting onze missie!
TIP: lees zeker ook even de blogpost omtrent het Wake up, Shake up, Start up! project, en kom te weten welke jongeren-start-ups wij dit jaar helpen te lanceren!