Wat drijft Junior Argonauts?

Dat Junior Argonauts al vijf jaar Ondernemingskampen organiseert, én steeds meer scholen en gemeenten overtuigt om jongeren aan het woord te laten, is vooral te danken aan de drijvende krachten: Karolien De Craecker, Joost Thurman en Jente Dorssemont. Wij vroegen naar hun grootste motivatie om zich in te zetten voor de vzw. ‘Ik geloof er sterk in dat jongeren al klaar zijn om te ondernemen en hun stem te laten horen.’

Karolien De Craecker

Met meer dan 10 jaar ervaring als projectleider binnen de digitale marketing sector, heeft Karolien De Craecker een grote passie voor dingen organiseren en mensen samenbrengen.

‘Als jongere had ik nooit het gevoel dat ik écht bij de groep hoorde, ik voelde me vaak een buitenbeentje. Pas toen ik begon te werken – toen nog bij een interimkantoor – leefde ik op. Omdat ik een sterke ondernemingskracht bij mezelf ontdekte, en omringd werd in een team door mensen met dezelfde drive.’

Met Junior Argonauts wil ik jongeren al sneller laten voelen wat het is om gelijkgestemden te ontmoeten, zodat zij niet tot hun 23ste moeten wachten. Ik merk dat op de Modekampen bijvoorbeeld, waar mensen die dag en nacht met mode bezig zijn elkaar ontmoeten. Op straat worden ze vaak aangestaard omdat ze nogal speciaal gekleed zijn, maar op die kampen begrijpen die jongeren elkaar.

Bovendien vind ik het fantastisch om kansen te creëren voor anderen. Ik hou ervan om jongeren die ergens van dromen een duwtje in de rug te geven zodat ze durven te springen. Dat geldt ook voor onze experts. Ik zie hun talenten en kennis, en overtuig hen om er iets mee te doen en hun expertise te delen. Omdat ze er anderen mee op weg kunnen helpen.’

‘Ga voor je passie, doe waar jij energie van krijgt,… Weet je niet wat je energie geeft? Start met een talentenworkshop van Luk De Wulf…” Een workshop die we ook geven op onze kampen.

Joost Thurman

Joost Thurman richtte in 2016 The Argonauts op na een internationale carrière in marketing, business development en innovatie bij bedrijven zoals CRH en Bekaert. Sindsdien begeleidde hij zowel overheden, KMO’s als grote bedrijven bij hun strategische en innovatie uitdagingen. Hij geeft regelmatig keynotes rond trends en innovatie op verschillende fora. Joost is één van de stichters van Junior Argonauts.

Het idee voor Junior Argonauts is een jaar of zes geleden ontstaan op vakantie, in een gesprek met mijn vrouw die toen CEO was van Veritas. Vandaar dat ons eerste kamp een Modekamp was. Onze kinderen waren toen 15-16 jaar, en we wilden kampen organiseren die inzetten op ondernemerschap en creativiteit bij jongeren. Omdat zo’n kampen nog niet bestonden, en ook omdat ons onderwijs zo theoretisch is. Daardoor leren onze jongeren veel te laat om creatief bezig te zijn, goed te communiceren en zichzelf te presenteren. Vaak leren ze dat pas op de werkvloer.

Zes jaar later is mijn drijfveer nog steeds dezelfde. Met ons Innovatiebureau The Argonauts zijn we bezig met de toekomst. Innovaties zoals digitalisering, duurzaamheid,… hebben pas effect op lange termijn. De jongeren van vandaag, zijn de mensen die later overheden en bedrijven gaan leiden. Daarom is het belangrijk dat zij al vroeg bezig zijn met duurzaamheid, andere manieren van denken en ondernemen.’

Jente Dorssemont

‘Streef naar verbetering, niet naar verandering’, is het motto van Jente is Dorssemont. De jonge product- en servicedesigner bij Innovatiebureau The Argonauts heeft oog voor detail en een doorgedreven expertise in online faciliteren en co-creëren. Ze faciliteerde verschillende online co-creatie en participatietrajecten voor steden en gemeenten, dat doet ze ook voor Junior Argonauts.

In het middelbaar had ik steeds het gevoel beperkt te worden in mijn creatief en kritisch denkvermogen. Zo was ik erg geïnteresseerd in wiskunde, maar ik was altijd diegene die extra vragen stelde omdat ik wilde weten ‘Waarom leren we dit? En wat kan ik daar later mee doen?”

Ik heb altijd met bewondering naar kunstenaars gekeken, maar voor mij werkt creativiteit het beste in combinatie met verstand en logisch denken. Dat is wat we doen bij Junior Argonauts: we geven jongeren de kans om creatief aan de slag te gaan, maar we leren hen ook hoe ze die creativiteit kunnen gebruiken in hun carrière. Bij de Modekampen bijvoorbeeld, gaat het niet alleen om mooie dingen maken, maar ook om duurzaamheid, branding, jezelf in de markt zetten…’

Ik geloof er sterk in dat kinderen en jongeren al klaar zijn om te ondernemen en hun stem te laten horen. Vandaar dat ik vooral bezig ben met het meest recente aanbod van Junior Argonauts. Voor scholen, steden en gemeenten maken wij een aanbod op maat, om jongeren mee te laten wegen op het beleid. Dat kan gaan over een projectweek, een debat, of een hackaton over een relevant probleem. Zoals een school of stad duurzamer maken, of een bib aantrekkelijker maken voor de jeugd. Met de juiste begeleiding denk ik dat jongeren daar veel over te vertellen hebben.’

Join Us

We blijven ons omringen met mensen en bedrijven die onze organisatie mee een hart onder de riem willen steken. Contacteer ons en we zoeken de match om onze krachten te bundelen.